Hvordan bytte hjullager?

Hjullager er antagelig en bildel mange ikke tenker over i det daglige. Men det er faktisk helt nødvendig for at hjulet skal klare å snurre rundt. En ytre og en indre metallring med kuler i mellom sørger for at drivakselen fritt kan rotere mot forstillingen, sånn at hjulene kan bevege seg forover og bakover. Men så er det sånn med hjullager at det blir slitt. Det er ingen fasit på når det skjer, men normalt skal de holde i mange år.

Image

Hvordan vet du om hjullageret er defekt?

De fleste bileiere som oppsøker verksted med defekt hjullager klager over en ulyd i hjullager, gjerne fra 70 km/t og oppover. Lyden kan også variere i styrke om man svinger til høyre eller venstre, dette fordi hjullageret blir belastet på forskjellige måter.

Neste steg vil da være å løfte bilen og utføre en fysisk sjekk. Jekk opp ett og ett hjul og sett bilen forsvarlig på løftebukk. Se gjerne vår video om sikkerhet når du skrur. Se for deg at hjulet er en klokke, hvor du skal ta tak på klokken 12 og 6. Ta tak og dra og dytt i hjulet. Feil og mangler i forstillingen vil fremtre som slakker og små klunkelyder. Få gjerne hjelp av en venn eller nabo til å påpeke akkurat hvor slakken er i forstillingen.

Hva koster det å bytte hjullager?

Prisene på å bytte hjullager varierer fra ulike bilmerker og ulike bilverksteder. Kjøper du hjullageret hos merkeverkstedet og får samme verksted til å bytte hjullageret, vil tusenlappene fort bli mange. Selve jobben er noe som kan ta et par timer, så bare der er det snakk om rundt 3000 kroner – i tillegg til delen. Men det er mye å spare på å fikse bilen selv.
Ved å selv kjøpe hjullager til fornuftig pris og bytte dette selv, sier det seg selv at det er mye å spare.

Sånn bytter du hjullager selv

1

Jekk opp bilen ved det hjulet hvor hjullageret er defekt. Sett bilen forsvarlig på løftebukker, så er du sikret trygge omgivelser mens du utfører arbeidet.

2

For å komme til hjullageret må du demontere både bremseklosser, bremsecaliper og bremseskive. Boltene på braketten til bremsecaliperen kan sitte ganske godt, så her er det lurt å ha en latmannsarm liggende på lur.

3

De fleste hjullager er levert som komplette nav. Det sørger for enklere bytte og minsker muligheten for feilmontering. Skru ut boltene til hjullageret, disse er som regel skrudd i fra innsiden. Boltene må skrus ut før du så kan ta en hammer og banke på navet for å løsne hjullageret. Alternativt kan et hjullagerverktøy være nyttig til bytte av hjullager.

Image

4

Når lageret er ute pusser du lett med litt pussepapir i sporet hvor det nye lageret skal settes inn. Smør på et tynt lag med monteringspasta for å unngå rustdannelse rundt det nye hjullageret.
Pass på at du drar hjullageret jevnt inn, bruk boltene i bakkant for å dra det på plass. Skru så til med riktig moment. Smør et tynt lag med monteringspasta på hjulnavnet, der bremseskiven ligger mot.

5

Med nytt hjullager på plass er det bare å montere på plass bremsedelene igjen. Benytt samtidig anledningen til å sjekke tilstand på både bremseklosser og bremseskiver, og smør lett med monteringspasta på bremseklossens ører.

Image

6

Når jobben er ferdig er det viktig å pumpe bremsepedalen til normal høyde før du begynner å kjøre. Hjullageret trenger ingen innkjøringsperiode, og er klar til å brukes som normalt.

Behov for bistand?

Vi har laget en rekke videoer som viser deg hvordan du selv kan bytte hjullager. Besøk vår YouTube-kanal!
Trenger du mer hjelp? Kontakt oss gjerne, så hjelper vi deg med tips og råd til både demontering og montering.


Finn hjullager til din bil: