Dette kan føre til:
- Tung eller hakkete styring
- Hyling, støy eller susing fra servopumpen
- Varsellamper for servosystemet
- Lekkasje eller unormal oljefarge i ekspansjonstanken
Ignorerer du dette for lenge, kan servopumpen ta skade eller skjære seg – en reparasjon som fort blir kostbar. I verste fall kan hele tannstangen ryke, og da snakker vi om tusenvis av kroner i verkstedsregning.
Bytteintervall og anbefalinger:
Det er vanligvis anbefalt å bytte servoolje hvert 1-2 år eller hver 100 000 kilometer, men det er ikke alle bilprodusenter som har spesifikke intervaller for dette. Noen anbefaler å bytte den hvert 60 000 kilometer.
Det er uansett lurt å sjekke servooljenivået jevnlig og bytte den hvis den er mørk eller har uvanlig lukt, eller hvis du opplever symptomer som støy, dødgang i rattet eller tyngre styring.
Vi anbefales det å sjekke nivået ved jevne mellomrom når du først åpner panseret. Det er en enkel og billig forsikring mot store skader.