Servoolje

Viser 1 av 1 sider

Dette er oljeskiftet mange glemmer: Servooljen. Dersom bilen føles tyngre på rattet, styringen begynner å lugge, eller du hører ulyder når du svinger – da er det sannsynligvis på tide å etterfylle eller skifte servooljen.

Over tid brytes servooljen ned, mister sine smørende egenskaper og kan samle opp partikler som skader komponentene i styringssystemet.

Dette kan føre til:

- Tung eller hakkete styring

- Hyling, støy eller susing fra servopumpen

- Varsellamper for servosystemet

- Lekkasje eller unormal oljefarge i ekspansjonstanken

Ignorerer du dette for lenge, kan servopumpen ta skade eller skjære seg – en reparasjon som fort blir kostbar. I verste fall kan hele tannstangen ryke, og da snakker vi om tusenvis av kroner i verkstedsregning.

Bytteintervall og anbefalinger:

Det er vanligvis anbefalt å bytte servoolje hvert 1-2 år eller hver 100 000 kilometer, men det er ikke alle bilprodusenter som har spesifikke intervaller for dette. Noen anbefaler å bytte den hvert 60 000 kilometer.

Det er uansett lurt å sjekke servooljenivået jevnlig og bytte den hvis den er mørk eller har uvanlig lukt, eller hvis du opplever symptomer som støy, dødgang i rattet eller tyngre styring.

Vi anbefales det å sjekke nivået ved jevne mellomrom når du først åpner panseret. Det er en enkel og billig forsikring mot store skader.