Angrerett / angrefrist

Informasjon om angrerett

Dersom du angrer på et kjøp hos oss, er det angrerettloven som gjelder. Vi ønsker at håndteringen skal være så enkel som mulig for begge parter. Vi har valgt å overgå den lovbestemte fristen på 14 dager, og gir våre kunder 30 dagers åpent kjøp. Ved angret kjøp har selger og kjøper noen forpliktelser som må følges innenfor angrerettlovens bestemmelser. Vi sender ut informasjon til alle våre privatkunder, via e-post, rundt angrerettloven samt angreskjema ved hvert kjøp som foretas hos oss. Vi anbefaler å vise god omsorg for varen og originalemballasjen hvis man ønsker å returnere varen trygt og sikkert tilbake. Angrerettskjema sendes som e-post sammen med kvitteringen på kjøpet, den dagen ordren har blitt levert transportør. Kjøper har rett til, uten ekstra kostnad, å sjekke om produktet holder mål, før det returneres i tilnærmet samme stand. Returkostnadene skal ved en eventuell bruk av angrerett, dekkes av kjøper.

Noen viktige utdrag fra angrerettloven:

  • Angreretten betinger at melding er gitt selger innen 14 dager etter at leveransen er mottatt.(jf. Angrerettloven § 21). Forbrukeren skal uten unødig opphold, og senest 30 dager fra melding om angrerett er blitt gitt, sende varene tilbake.(jf. Ang Angreretten § 25)
  • Angreretten gir næringsdrivende rett til å belaste kunde om produktet er påført en verdireduksjon som følge av bruk utover det som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskap og/eller funksjon. (jf. Ang Angreretten § 25).
  • Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet..(jf Angrerettloven § 1).
  • Returkostnader ved bruk av angrerett. Forbrukeren må selv dekke returkostnader ved en eventuell bruk av angrerett..(jf Angrerettloven § 8, punkt i).

Aktiv handling

Det forplikter en aktiv handling fra deg på en slik måte at det ikke er noen tvil om at du benytter deg av din angrerett. Med en aktiv handling kan vi behandle saken på en rask og effektiv måte for begge parter, iht. angrerettloven. Velg en av de 3 følgende kategoriene når du ønsker å benytte deg av angreretten!

  1. Hvordan angre før ordren er hentet på utleveringsstedet?
    Benytt deg av angreretten på Min side (opprett ny retur med returårsak "Angrerett". Du behøver ikke å foreta deg noe mot utleveringsstedet. Når ordren kommer tilbake til oss vil den bli kreditert i sin helhet minus fraktkostnad (jf. Angrerettloven).
  2. Hvordan angre etter at ordren er hentet?
    Dersom du ønsker å angre på kjøpet, kan du gjøre dette via Min side i nettbutikken. Du finner der igjen bestillingen din og kan velge å opprette retur. Dette for at behandlingen av saken skal bli så rask og effektiv som mulig. Skriv ut bekreftelsen og legg den sammen i pakken og returner snarest mulig via ett Postkontor eller i vår butikk på Lierskogen. Ditt tilgodehavende av kjøpet vil bli kreditert og tilbakeført alt etter hvilken betalingsmåte som er benyttet. Etter 30 dager forsvinner muligheten til å registrere retur på Min Side

Passiv handling

Dersom du ikke henter ordren og forholder deg ellers helt passiv, vil dette ikke gi oss noen indikasjoner om hvorfor pakken ikke er hentet. Du vil da ikke ha oppfylt kravene som stilles til deg i henhold til Angrerettloven § 11 og § 13, og mister således retten til å gå fra avtalen. Når ordren kommer tilbake som uavhentet vil den bli kreditert i sin helhet og varene lagt tilbake på lager. Vi vil sende egen faktura pålydende porto to veier, pluss uavhentet gebyr pålydende kr. 250, for å dekke våre håndteringskostnader.

Tilbakebetaling

Er kravene som stilles til bruk av angrerett oppfylt, tilbakebetales beløpet til kjøper innen 14 dager

Klikk her for å lese mer om Angrerettsloven