Slik velger du din første poleringsmaskin

Velger du riktig utstyr, er maskinpolering alt annet enn skummelt og vanskelig. Her får du gode tips til å velge riktig maskin – og noen råd om hva du bør styre unna som nybegynner.

Kanskje har du polert en del for hånd? Kanskje har du bare hørt om polering, og hvilke muligheter det gir til å «korrigere» lakken, slik at den igjen blir skinnende blank?

Uansett utgangpunkt, er riktig utstyr en forutsetning for å få en god startopplevelse med maskinpolering. Her gir vi deg noen tips på veien!

Image

Typer poleringsmaskin

Det finnes i hovedsak to typer poleringsmaskiner: Roterende maskiner, og dual-action-maskiner (DA-maskiner). En roterende maskin fungerer som betegnelsen sier: Her roterer poleringsputen i en sirkulær bevegelse. En DA-maskin gjør to ting: Den roterer og oscillerer.

Fordelen med en roterende maskin, er at den kan gi en sterkere slipeeffekt når du har behov for å fjerne dypere riper eller friske opp kraftig oksidert lakk.

Ulempen med en roterende maskin, er at det regulære mønsteret gjør du kanskje trenger litt trening for å få et godt resultat. Dessuten vil det med en roterende maskin være større fare for varmgang – for høy temperatur mellom lakk og poleringspute er ikke bra. Spesielt i kombinasjon med kraftige poleringsmidler og/ eller harde puter, vil du da kunne oppleve å «brenne gjennom lakken» – altså slipe bort så mye lakk at du må lakkere panelet på nytt.

Fordelen med en DA-maskin er at det varierte bevegelsesmønsteret gjør det mye enklere å oppnå et pent sluttresultat. Faren for varmgang er også mye mindre – det skal rett og slett svært mye til å «brenne gjennom» med en DA-maskin.

Ulempen med en DA-maskin er først og fremst at den ikke gir like kraftig slipeeffekt som en roterende maskin kan gi. I praksis løser du slike utfordringer med heller å polere krevende områder flere ganger, med gradvis grovere poleringsmiddel og / eller hardere pute.

Anbefaling: Som nybegynner bør du helt klart velge en DA-maskin!

Verdt å tenke på når du velger DA-maskin

  1. Prisklasse: Forskjellen mellom en rimelig og en dyrere maskin, er ikke nødvendig vis så stor i poleringsresultat. Den største forskjellen ligger i hvordan maskinen er å jobbe med. En dyrere maskin gir som hovedregel mindre støy og vibrasjoner, og er derfor mer komfortabel i bruk. Det er først og fremst viktig dersom du skal polere mange biler, eller polere ofte. Dersom du bare skal polere din egen bil 1-2 ganger per år, vil du kunne leve godt med en rimeligere maskin.
  2. Størrelse: Det finnes både store, medium og minipoleringsmaskiner. Dersom du bare skal ha en maskin (som er naturlig som nybegynner), er det en stor maskin du skal velg – typisk en med 125 mm bakplate. På noen av disse maskinene kan du også montere en større bakplate (150 mm). Stor bakplate er en fordel på store biler og/ eller biler med flate paneler – typisk varebiler. På mindre biler, og biler med krumme karosseriflater (slik moderne biler gjerne har), er det en fordel med noen mindre poleringspad og bakplate – her er 125 mm et godt kompromiss. Der du ikke kommer til med 125 mm, vil du som nybegynner være best tjent med å polere manuelt – før du eventuelt flesker til med en Rupes Nano.
  3. Utkast: Betegnelsen utkast forteller om hvor mye maskinen beveger seg ut fra sentrum når den oscillerer. Generelt er kanskje «større bedre», men samtidig øker faren for ubalanse med store utkast. 15 mm utkast er derfor et godt kompromiss. Tallet for utkast er som oftest oppgitt like etter størrelsen på bakplaten til maskinen. Turtles PRO TW1050-150/15 har altså 150 mm bakplate og 15 mm utkast (1050 er motoreffekten i watt). PS! Maskinen leveres også med 125 mm bakplate.
Image

Generelle tips når du skal polere

  • Bilen må være helt ren. Se våre vasketips.
  • Stå et sted der du er beskytter fra nedbør og støv. Står du ute, på en tørr grusplass, vil dessverre selv små vindpust kunne virvle opp støv. Og sandholdig støv vil du ikke ha i pad-en når du polerer.
  • Du trenger godt lys. Bruk ev. arbeidslamper som du flytter med deg rundt bilen.
  • Pass på ikke å få poleringsmiddel på lister og deler av plast eller gummi. Om nødvendig maskerer du slike deler med tape.
  • Poler et lite område av gangen, f.eks. ¼ av tak eller panser. Det er naturlig å jobbe seg ovenfra og nedover.
  • Hardere pad og grovere poleringsmiddel gir hver for seg større slipeeffekt. Mykere pad og finere poleringsmiddel sliper på samme måte mindre, men gir en penere avslutning/ høyere glans. Det er kombinasjonen av pad og poleringsmiddel som avgjør poleringseffekten.
  • Lakk fra forskjellige produsenter har ulik hardhet, så kombinasjonen av pad og poleringingsmiddel er noe du må prøve deg fram til – eller forhøre deg om med noen som har mer erfaring.
  • Dersom du skal rette opp lakk som er sterkt oksidert eller har mye riper («korrigere»), vil det lønne seg å polere i to trinn: Først en grovpolering, før du avslutter med en fin.
  • Mett først pad-en ved å ha på 5-6 dråper poleringspasta, og kjør den lett over området du skal polere.
  • Når pastaen er jobbet inn i padden, holder det med 2-3 nye dråper for hvert nytt poleringsområde.
  • Sett ned maskinen på panelet du skal polere FØR du starter maskinen – da unngår du at pastaen skvetter.
  • Begynn med å fordele polerinspastaen på det området du skal polere med maskinen på laveste hastighet. Øk deretter hastigheten, og arbeid deg systematisk over poleringsområdet.
  • For grovpolering er det normalt nok å kjøre på medium «fart», mens du kan øke hastigheten en del når du finpolerer. Men kjør aldri maskinen så raskt at padden begynner å skjelve!
  • Skift pad på poleringsmaskinen når den blir mettet. Dette er spesielt viktig dersom du bruker grov polering/ korrigerer mye. Da vil nemlig mye av lakkrestene du sliper bort sette seg i pad-en. Det er vanlig å bruk 2-4 padder på en hel bil (alt etter lakkens tilstand).
  • Buff av pastaen på det polerte området med det samme. Bruk en helt ren microfiberklut, som du snur og rister ofte. Bytt til ny klut så snart den blir mettet eller møkkete.
  • Sjekk resultatet etter hvert polerte område. Dersom resultatet ikke er tilfredsstillende, kan du ta en ny runde akkurat der, eventuelt også med et sterkere poleringsmiddel og/ eller hardere pad.
  • For ekstra godfølelse/ finish, er det en fordel å «ekstrabuffe» over hele bilen med en helt ren klut til slutt.
  • Dersom du skal avslutte med lakkbeskyttelse (hurtigforsegling, voks eller coating), er det en stor fordel om du går over bilen med «wipedown» etter poleringen. Det er et rensemiddel som fjerner de siste restene av poleringsmiddel, og dermed gir beskyttelsen bedre feste.
Loading...

Relaterte produkter

Turtle
Poleringsmaskin

Poleringsmaskin

2 på lager
Art.nr. 74472
Price:
1309,- /stk
Førpris:
1454,-