Foring, stabilisatorstag

Knirk eller slag i forstillinga kan skyldes morkne eller slitte foringer til stabilisatorstaget. For å få bukt med problemet må disse byttes ut. Tast inn ditt reg.nr for å finne riktig foring til din bil!

Symptomer på slitt eller defekt stabilisatorstag

Et defekt stabilisatorstag kan gi flere indikasjoner, ofte merkbare under kjøring på ujevn vei eller ved manøvrering.

Her er de vanligste symptomene:

- Knakende eller klunkende lyd

Typisk ved kjøring over fartshumper, hull eller ujevnheter. Lyden kommer ofte fra for- eller bakhjul, avhengig av hvilket stag som er slitt.

- Ustabilitet i svinger

Bilen kan føles "myk" eller ha mer karosseribevegelse i svinger. Dårligere veigrep, spesielt under aktiv kjøring.

- Unormal dekkslitasje

Selv om det ikke er det primære symptomet, kan langvarig kjøring med slitt stag påvirke hjulopphenget og føre til skeiv dekkslitasje.

- Vibrasjoner eller «slingring»

I enkelte tilfeller kan det føles som om bilen "slinger" lett ved høye hastigheter eller uventede karosseribevegelser.

Diagnose – Hvordan kontrollere stabilisatorstaget

For å utføre en fagmessig kontroll, følg disse trinnene:

- Visuell inspeksjon

Se etter slitasje i foringene i endene av stabilisatorstaget. Revner i gummien eller løse/korroderte ledd er typiske tegn på skade.

- Fysisk bevegelse

Løft bilen trygt på bukk og beveg på stagets ender. Overdreven slark eller metall-til-metall kontakt tyder på slitte ledd.

- Lyttetest med hjelper

Få hjelp av en venn, et familiemedlem eller en tekniker. Vedkommende kan høre etter klunkelyder mens en annen svinger rattet fram og tilbake (mens bilen står på bakken) eller beveger hjulopphenget opp og ned.

Utskifting – Hvordan bytte et stabilisatorstag

Dette er en relativt enkel reparasjon for de fleste hjemme-mekanikere. Fremgangsmåten varierer noe mellom bilmodeller, men generelt:

- Verktøy som trengs:

  1. Momentnøkkel
  2. Pipe- og fastnøkkelsett
  3. WD-40 (for rustne bolter)
  4. Løftebukk eller jekk og støttebukker

Fremgangsmåte:

  1. Løft bilen og fjern hjulet på siden du skal jobbe.
  2. Finn stabilisatorstaget, som forbinder stabilisatorstaget (krengningsstaget) til fjærbein eller bærearm.
  3. Spray boltene eller mutrene med rustløser, spesielt hvis bilen har gått langt.
  4. Skru løs begge ender, ofte med mothold om stagene har kuleledd med innvendig sekskant.
  5. Bytt ut stag med nytt, og skru boltene eller mutrene med anbefalt moment.
  6. Kontroller ettermontering, senk bilen og ta en testtur for å høre om lydene er borte.

Anbefalinger og faglige råd

  • Bytt alltid begge stagene på samme aksel for jevn slitasje og stabilitet.
  • Etter utskiftning anbefales hjulstilling dersom opphenget har blitt berørt i vesentlig grad.
  • Ved hyppig kjøring på dårlige veier kan oppgraderte stag (f.eks. med forsterkede ledd eller polyuretanforinger) være gunstig.