Bytte av registerreim og vannpumpe

I denne guiden viser vi hvordan man bytter registerreim og vannpumpe på en Volkswagen Caddy med EA288-motor – en motorserie som ble lansert i 2013. Bilen vi jobber med i videoen er en 2017-modell, men fremgangsmåten er relevant for en rekke modeller med samme motor. Du finner en oversikt over kompatible bilmodeller nederst i artikkelen.

Optimal demonstrasjon med motor ute av bil

For å illustrere prosessen så tydelig som mulig har vi demontert motoren og tatt den ut av bilen. Dette gir bedre innsyn i de ulike komponentene og gjør det enklere å vise hver arbeidsoperasjon steg for steg.

Kompatibilitet

Denne fremgangsmåten gjelder for flere bilmodeller utstyrt med EA288-motoren. Fullstendig liste over kompatible modeller finner du i bunnen av artikkelen.

Se video av hele prosessen her

Vanskelighetsgrad: 4

Verktøyliste

  • Skralle
  • Muttertrekker
  • Jekk
  • Låseverktøy til registerreim
  • Unbrakonøkkel
  • Flat skrutrekker
  • Fastnøkkel
  • Leddnøkkel
  • Smergelpapir
  • Momentnøkkel
  • Bremserens
  • Latmannsarm

Steg for steg

Start med å demontere innerskjermen
Demonter hele innerskjermen på høyre side og ta den ut. Dette gjøres for å få god oversikt på nedre del senere.

Image

Demonter beholdere

Demonter spylevæskebeholderen, dieselfilteret og kjølevæskebeholderen og legg de til siden så du kommer til.

Image

Jekk opp motoren

Jekk opp motoren. Legg en gummikloss og en planke mellom for å fordele trykket på bunnpanna.

Image

Demonter brakett

Demonter braketten som er i veien.

Image

Demonter motorfestet

Deretter demonterer vi motorfestet som sitter på bilen.

Image

Løsne reimspenningsdemperen

Bruk en leddnøkkel til å løsne xeimspenningsdemperen for å ta av multireimen. Hvis du ikke har låsepinnen, kan du også bruke et bor

Image

Jekke opp

Nå må vi jekke motoren opp slik at vi klarer å få pipa inn. Deretter er det bare å demontere motorfestet.

Image

Fjern multireim

Bruk leddnøkkel til å løsne reimspenningsdemperen og ta av multireimen. Hvis du ikke har låsepinne, bruk et bor.

Image

Demonter motorfestet

Demonter motorfestet. Vi har tatt motoren ut for vise restan av jobben best mulig.

Image

Demonter veivakselhjulet

Fjern veivakselhjulet og deretter kablene for å kunne ta av øvre registerdeksel.

Image

Koble av kabler

Koble av kablene slik at du får tatt av det øvre registerdekselet

Image

Fjern registerdeksel

Løsne de fire skruene og fjern det nedre registerdekselet.

Image

Rens mens du har mulighet

Når du først er inne i denne delen av motoren så anbefaler vi å spraye litt bremserens og rengjøre.

Image

Tørk av

Tørk det bort med papir eller luft

Image

Finn frem verktøy

Finn frem låseverktøysettet til registerreimen. Nå skal veiv- og kamdrev stilles inn (registeret). Dette låses med 1 stk. låseverktøy og 2 stk. låsepinner.

Image

Still inn registerer

Vri rolig på veivakselen med klokka ved hjelp av en skralle

Image

Fortsett til øvre dødpunkt

Fortsett rolig frem til øvre dødpunkt for sylinder nr. 1. Pilen på kamdrevet står da nesten i " kl. 12:00" posisjon.

Image

Trykk inn låsepinne

Trykk og lirk låsepinne nr. 1 gjennom kamakseldrevet og inn i korresponderende hull i topplokket.

Image

Trykk inn låsepinne nr. 2

Trykk låsepinne nr. 2 inn mellom to styringer ved hjulet til dieselpumpe og i hullet i topplokket.

Image

Lås drevet

Til sist låser vi drevet til veivakselen. Det gjøres ved å trykk den inn i det utfresede hullet i blokken.

Image

Løsne kamdrevet

Løsne skruen til kamdrevet, et par omdreininger ut.

Image

Løsne bolten på kamakseldrevet

Bruk verktøysettet til å holde som mothold og løsne bolten på kamakseldrevet med en latmannsarm

Image

Løsne bolt til dieselpumpe

Bruk det andre verktøyet i verktøysettet til å holde som mothold på hjulet til dieselpumpen og løsne bolten med en latmannsarm og skralle.

Image

Slakk strammehjulet

Slakk strammehjulet til registerreimen ved å dreie det mot klokka.

Image

Ta av reimen

Nå kan du ta av reimen.

Image

Ta av strammehjulet

Ta av strammehjulet til registerreimen

Image

Demonter lederullene

Du kan nå demontere lederullene

Image

Løsne hjulet til dieselpumpen

Hvis hjulet til dieselpumpen sitter veldig godt fast, må vi bruke en flat skrutrekker til å løsne den litt mer. Det skal kunne beveges på og gå fritt. Hvis ikke vil timingen bli feil etterpå. Dette kan sørge for at du får en halv tann feil. Den skal sitte løst og fint.

Image

Bytt pinneboltene

Bytt pinneboltene til strammehjulet til registerreimen og nedre lederull. Disse skal strammes til med 20 Nm.

Image

Gjenta prosessen

Gjenta prosessen på pinnebolten til den nedre lederullen

Image

Demonter skruen til vannpumpa

Demonter skruen til vannpumpa og ta ut koblingen

Image

Demonter vannpumpa

Bruk en skralle til å demontere vannpumpa

Image

Bruk en oppsamler

Vi anbefaler å ha en oppsamler under, da kjølevæske vil renne ut.

Image

Tørk opp og puss

Tørk bort kjølevæske og rengjør anleggsflate på motoren før ny vannpumpe monteres. Vi anbefaler å pusse litt også.

Image

Ny del

Denne vannpumpen avviker fra original del, men funger som tidligere. Ny vannpumpe er tett inn mot skovler.

Image

Monter ny vannpumpe

Monter den nye vannpumpen, stram boltene med 20 Nm + 45 grader

Image

Koble sensor

Koble på sensoren og stram skruen

Image

Monter nedre lederulle

Monter nedre lederulle og stram til med 20 Nm og 45 grader

Image

Monter øvre lederulle

Monter deretter øvre lederulle og stram til med 20 Nm

Image

Monter nytt strammehjul

Monter det nye strammehjulet til registerreimen. Vær obs på at styretappen treffer utfrysingen i motorblokken.

Image

Monter ny reim

Finn fram den nye reimen og monter den. Kontroller at kamdrev er midtstilt i sitt avlange spor.

Image

Feil montering

Her ser du at vi ikke fikk det helt til. Så da må man ta av reima og sørge for at kamdrevet blir sentrert.

Image

Riktig montert

Nå som vi har fått reimen på riktig, kan vi spenne opp strammehjulet til registerreimen. Når indikatoren står i midten strammer vi til.

Image

Stram til

Stram til med 20 Nm og 45 grader.

Image

Kamdrevet

På skruen til kamdrevet skal det strammes med 8 Nm.

Image

Stram kamdrevets bolt

På bolten til kamdrevet skal det strammes med 100 Nm, så her må du bruke spesialverktøyet som mothold.

Image

Stramme bolten til dieselpumpe

På bolten til hjulet til dieselpumpe skal det strammes med 90 Nm, bruk spesialverktøyet som mothold her også.

Image

Ta ut låsepinne og låseverktøy

Da kan du ta ut låsepinnene og låseverktøyet.

Image

Sjekk timingen

For å sjekke at timingen er riktig må vi sveive to runder på veivakselen. Låsepinnene, låseverktøyet og indikatoren må alle stemme.

Image

Riktig timing

Hvis vi får inn alt og indikatoren er i midten er timingen riktig.

Image

Riktig timing

Og her ser vi at alt er korrekt, så timingen er riktig.

Image

Ved feil timing

Hvis man ikke får inn alle låsepinnene eller hvis indikatoren ikke er riktig, så må man demontere og ta den en tann fram eller tilbake.

Hvis indikatoren ikke vandrer litt når du drar veivakselen, så er den for stram, er den for slakk og du ikke fikser det, kan det ødelegge den på noen få kjørte kilometer.

Image

Ta bort låsepinnene

Nå kan du ta bort låsepinnene og låseverktøyet og begynne monteringen av dekslene og kablene.

Image

Montering

Her skal det strammes med 10 Nm og 90 grader. Her strammet vi boltene litt først så fikk bare tatt 45 grader.

Image

Monter deksel og kabler

Fortsett monteringen av dekselet og kablene.

Image

Monter motorfestet

Monter motorfestet tilbake og stram med 40 Nm + 180 grader.

Image

Monter reimspenningsdempmer og multireimen

Deretter monterer vi xeimspenningsdemperen og multireimen

Image

Bruk leddnøkkel

Bruk en leddnøkkel så du får tatt ut låsepinnen.

Image

Monter motorfestet

Monter tilbake motorfestet. Her er det viktig å huske på at det er aluminium i begge retninger, så skru inn med håndkraft, og stram etterpå.

Slipp motoren forsiktig ned.

Entre alle boltene med håndkraft først. Deretter kan du stramme de ytterste med 40 Nm og 90 grader.

De på toppen av motorfestet skal strammes med 60 Nm og 90 grader.

Senk motoren og monter tilbake braketten.

Monter tilbake kjølevæskebeholderen, dieselfilterbeholderen og spylevæskebeholderen.

Til slutt monter tilbake innerskjermen.

Denne fremgangsmåten er kompatibel med følgende bilmodeller

Audi:

A1 (8X1) 2010 og nyere modeller

A1 Sportback (8XA) 2011og nyere modeller

A3 (8V1, 8VK) 2012 og nyere modeller

A3 cabriolet (8V7, 8VE) 2013 og nyere modeller

A3 Limousine (8VS) 2013 og nyere modeller

A3 Sportback (8VA, 8VF) 2013 og nyere modeller

A4 Allroad (8KH, B8) 2010 og nyere modeller

A4 Allroad (8WH, B9) 2016 og nyere modeller

A4 Avant (8K5, B8) 2008 og nyere modeller

A4 Avant (8W5, B9) 2015 og nyere modeller

A4 Sedan (8K2, B8) 2008 og nyere modeller

A4 Sedan (8W2, B9) 2015 og nyere modeller

A5 (8T3) 2007 og nyere modeller

A5 cabriolet (8F7) 2009 og nyere modeller

A5 Sportback (8TA) 2010 og nyere modeller

A6 Avant (4G5, C7) 2011 og nyere modeller

A6 Sedan (4G2, C7) 2011 og nyere modeller

Q2 (GAB, GAG) 2016 og nyere modeller

Q3 (8UB, 8UG) 011 og nyere modeller

Q3 (F3B) 2018 og nyere modeller

Q5 (8R) 2009 og nyere modeller

Q5 (FYB, FYG) 2016 og nyere modeller


Volkswagen:

Arteon 3H7 2017 og nyere modeller

Caddy Alltrack kassevogn (SAA) 2015 og nyere modeller

Caddy Alltrack stasjonsvogn (SAB) 2015 og nyere modeller

Caddy IV kassevogn (SAA, SAH) 2015 og nyere modeller

Caddy IV stasjonsvogn (SAB, SAJ) 2015 og nyere modeller

Golf Alltrack (BA5) 2015 og nyere modeller

Golf Sportsvan (AM1) 2014 og nyere modeller

Golf VI cabriolet (517) 2011 og nyere modeller

Golf VII (5G1,BE1) 2013 og nyere modeller

Golf VII Variant (BA5) 2013 og nyere modeller

Karoq (NU7) 2017 og nyere modeller

Kodiaq (NS7) 2016 og nyere modeller

Multivan VI (SGF, SGM, SGN) 2016 og nyere modeller

Octavia (5E3) 2013 og nyere modeller

Octavia Combi (5E5) 2013 og nyere modeller

Passat (3G2) 2015 og nyere modeller

Passat Alltrack (3G5) 2015 og nyere modeller

Passat Variant (3G5) 2015 og nyere modeller

Rapid (NH3) 2012 og nyere modeller

Rapid Spaceback (NH1) 2014 og nyere modeller

Sharan (7N) 2010 og nyere modeller

Superb III (3V3) 2015 og nyere modeller

T-ROC I (A11) 2017 og nyere modeller

Tiguan (5N) 2008 og nyere modeller

Tiguan (AD1) 2016 og nyere modeller

Tiguan Allspace (BW2) 2017 og nyere modeller

Touran (5T1) 2015 og nyere modeller

Transporter VI kassevogn (SGA, SGH) 2016 og nyere modeller

Transporter VI pick-up (SFD, SFE, SFL, SFZ) 2016 og nyere modeller

Yeti (5L) 2010 og nyere modeller