Hva koster det å bytte bremseklosser?

Du har kanskje akkurat hatt bilen på EU-kontroll eller inne på verksted for noe annet. Eller så har du byttet hjul på bilen din og gjort oppdagelsen selv: Bremseklossene er helt nedslitt.

Et naturlig spørsmål vil være: «Hva koster det å bytte bremseklosser?»
Det er et spørsmål vi i bilbransjen får jevnlig. Nå skal vi prøve å gi deg et svar på spørsmålet.

Bremseklossene varer ikke evig

Vi vil faktisk gå så lagt å si at bremseklossen er definisjonen av en slitedel. For skal vi peke på èn bildel som slites, så er det bremseklossene. Hver gang du bremser, trykkes bremseklossene mot bremseskiva og slites gradvis.

Det er heldigvis ikke noe merkbar slitasje mellom hver kjøretur. De fleste klarer fint å kjøre mellom 30.000 og 50.000 km mellom hvert bremseklosseskift – men vi har sett tilfeller der bilen nærmer seg 100.000 kjørte kilometer før bremseklossene er utslitt.

Image

Ulike faktorer spiller inn på slitasje

Hvor fort man sliter ut bremseklossene er avhengig av ulike ting. Vi erfarer blant annet at biler med automatgir sliter bremseklosser raskere enn biler med manuellgir. Årsaken til dette er antagelig at mens man i bil med manuellgir lett kan bremse med girene i nedoverbakker, må man i bil med automatgir bruke biles bremser for å holde igjen farta.

Andre faktorer med tanke på slitasje er kjørestil. En sjåfør som har en aggressiv kjørestil (med rask akselerasjon og kraftige nedbremsinger) sliter naturligvis mer på bremsene enn en sjåfør som kjører økonomisk og bremser med en kombinasjon av bremser og gir.

Ytre påvirkninger er også ofte en årsak til slitasje. Ofte ser vi her i Norge at salting av vinterveiene fører til rustdannelse, og der er bremsene spesielt utsatt. Rust mellom brakett og bremseklosser fører til at klossene setter seg fast. Den andre klossen, som sitter minst fast, blir da eneste funksjonelle klossen på det hjulet, og vil slites dobbelt så fort.

Hvordan ser du at bremseklossene må byttes?

Det er anslagsvis et stort flertall som ikke vet at de må bytte bremseklosser før bilen har vært på EU-kontroll. Men du kan også selv gjøre undersøkelser på bremsene. Det enkleste er å ta en god titt når man bytter hjul på bilen på våren og høsten. Da er hjulene på et tidspunkt uansett av, og det er lett å sjekke tilstand på bremseklossene og bremseskivene.

Sjekk bremseklossene:

Bremseklossene sjekkes best ved å se på bremsebeleggets tykkelse. En ny kloss har ofte mer enn 15 mm belegg. Dersom det ikke er så mange millimeter med belegg igjen kan det være lurt å planlegge for skift av bremseklosser.


Sjekk bremseskivene:

Bremseskivene skal ha et jevnt slitefelt med samme høyde som bremseklossene. Det er også viktig å se på slitekant/tykkelse på bremseskivene. Lik som klossene vil også skivene slites med tiden – om enn noe saktere. Har du skyvelære så er det lett å måle tykkelsen. Og du: vi har oppført produsentens minimumsmål på alle våre bremseskiver.

Image

Her ser vi forskjellen i bremsebelegg på en ny og en helt utslitt bremsekloss.

Hva koster det å bytte bremseklosser?

Vi må tilbake til spørsmålet om pris. Bremseklosser er som nevnt en klassisk slitedel, og vi erfarer at et bilverksted tar en plass mellom 1500 og 2500 inkludert arbeid for bremseklosser på en aksel.

Bildeler.no erfarer også at de aller fleste klarer å bytte bremseklosser på egenhånd. De aller fleste av våre sett med bremseklosser koster en plass mellom 300 og 600 kroner, og inneholder bremseklosser til begge sider.

Arbeidet med å bytte bremseklosser tar ikke stort mer enn en time eller kanskje to – så timesprisen i besparelse er ganske god.

Hjelp på veien

Syns du det høres skummelt ut å bytte bremseklosser selv? Ta gjerne en titt på vår YouTube-kanal for å se hvordan man bytter bremseklosser på din bilmodell. Skulle du ha behov for ytterligere bistand er du velkommen til å ta kontakt med oss, så hjelper vi deg gjerne.

Image