Utslitte fjærbeinslager er farlig! …og blir mer vanlig som følge av at hull i veiene forblir ureparert i månedsvis. Fjærbeinslageret sitter på toppen av støtdemperen og blir brukt for å gi et dreiepunkt og som et festepunkt for støtdemperen.
Fjærbeinslager er vanligvis brukt på biler utstyrt med Macpherson-støtdempere, som er benyttet på over 70% av bilene som finnes på markedet i dag, spesielt på mindre kjøretøy. Fjærbeinslageret er normalt laget av gummi og har et kulelager i midten som tillater støtdemperen å snu fra høyre til venstre under styring. Fjærbeinslageret bør alltid skiftes når man bytter støtdempere siden dette holder hele tyngden av kjøretøyet, som igjen utsetter fjærbeinslageret for ekstremt press. En plutselig feil på denne delen kan ha dramatiske og farlige konsekvenser.
Biler må tåle all slags vær året rundt. Fjærbeinslageret blir stadig utsatt for is, salt og overdreven slitasje på grunn av hullete og ujevne veier. Ofte blir slitte fjærbeinslagre oppdaget på et verksted eller at føreren selv opplever bankelyder under kjøring på humpete vei eller at styringen blir tung og ”hakkete”.
Sporete veier kan føre til at vannsprut utsetter fjærbeinslageret for vanninntrengning som igjen kan være potensielt skadelig. Som med alle understellsdeler anbefaler vi å bytte fjærbeinslager på begge sider siden ujevn slitasje kan gi feil på kjøretøyets geometri og kjøreegenskaper.