Vedlikehold av Volkswagen Passat – komfort, kapasitet og kontinuitet

Volkswagen Passat har i en årrekke vært en av de mest ettertraktede familiebilene og firmabilene i Europa. Den kombinerer tysk ingeniørkunst med praktiske egenskaper og et høyt komfortnivå – enten man kjører sedan, stasjonsvogn eller plug-in hybrid (GTE). Med mange generasjoner bak seg, og med stadig oppdatert teknologi, er Passat et naturlig valg for både lange arbeidsdager og helgeturer med familien.

Foto: Art of pixels / Shutterstock.com

Selv en velbygget bil som Passat krever jevnlig vedlikehold. Bremser, understellskomponenter og lenkarmer er utsatt for slitasje – særlig på biler med sportsunderstell eller høy kjørelengde. På dieselmodeller må man følge opp partikkelfilter og EGR-ventil, og DSG-girkasser må få oljeservice til anbefalt intervall. Hybridmodeller stiller i tillegg krav til service på høyvoltskomponenter.

Hvordan er det å utføre arbeid på en VW Passat? Våre teknikere beskriver bilen som logisk bygd og relativt enkel å jobbe med – særlig for verksteder med tilgang til diagnoseverktøy. De fleste jobber er oversiktlige, og det finnes et bredt utvalg av både originale og ettermarkedsdeler. Nå deler vi våre erfaringer for å hjelpe deg å forstå bilens behov – og samtidig redusere de totale vedlikeholdskostnadene.

Image

Sjekkliste før EU-kontroll

Nærmer det seg EU-kontrollen, så sitter du kanskje med den samme spente følelsen som når du skal til tannlegen? Det er mye du kan sjekke selv i forkant, og ikke er det så vanskelig heller. Over halvparten av bilene som kontrolleres i dag, får feil på en eller flere av gruppene som er nevnt under.

Les mer

Bytte bremser og Xenonpære på VW Passat 2011 - 2014 modell

VW Passat: Hvordan bytte bremser bak med elektronisk p.brems - 2011 til 2014 mod. (3C facelift)

Vanskelighetsgrad: 3

VW Passat: Hvordan bytte xenonpære (D3S) i frontlykter - 2011 til 2014 mod. (3C facelift)

Vanskelighetsgrad: 2

VW Passat: Hvordan bytte bremser foran - 2005 til 2014 mod. (3C & 3C facelift)

Vanskelighetsgrad: 3