Foto: Jan Kliment / Shutterstock.com
Vedlikehold av Volkswagen Transporter – arbeidshest med lang levetid
Volkswagen Transporter har i flere tiår vært en favoritt blant håndverkere, småbedrifter og fritidsentusiaster. Enten det er som varebil, minibuss eller camper, leverer Transporter på det viktigste: plass, driftssikkerhet og fleksibilitet. Fra T3 og T4 til dagens T6.1 har modellen utviklet seg til å møte stadig høyere krav til komfort, teknologi og sikkerhet – uten å miste sin praktiske kjerne.
Men en Transporter er fortsatt et arbeidsverktøy, og med det følger naturlige vedlikeholdsbehov. Bremser, hjuloppheng og drivaksler er utsatt for belastning, særlig på biler som jevnlig kjøres med tung last. På dieselmodeller er det viktig å følge opp partikkelfilter og EGR-system, og for DSG-modeller må man overholde oljeskiftintervallene for girkassen. I tillegg bør man være obs på rustforekomst – særlig på eldre generasjoner.
Hvordan er det å jobbe med en Volkswagen Transporter? Ifølge våre mekanikere er bilen solid konstruert, men det kan variere noe mellom generasjonene når det gjelder tilgang ved reparasjoner. Mange slitedeler er enkle å komme til og finnes i godt utvalg både originalt og fra ettermarkedet. Nå deler vi våre erfaringer, slik at du kan sikre lang levetid og pålitelig drift – enten bilen brukes til jobb eller eventyr.
Sjekkliste før EU-kontroll
Nærmer det seg EU-kontrollen, så sitter du kanskje med den samme spente følelsen som når du skal til tannlegen? Det er mye du kan sjekke selv i forkant, og ikke er det så vanskelig heller. Over halvparten av bilene som kontrolleres i dag, får feil på en eller flere av gruppene som er nevnt under.