Hva koster det å bytte støtdempere?

Over enhver fartshump. Over alle ujevnheter i veien. I sving, ved bremsing og ved gasspådrag. Uansett når og hvordan bilen beveger seg så jobber støtdemperne.

Det er derfor ikke unaturlig at de med tiden blir utslitt. Det skjer litt og litt over lang tid, så lite at man ikke merker det. En støtdempertest under EU-kontroll vil tidlig kunne avsløre at støtdemperne begynner å bli slitne.

Går det langt nok, vil du merke at bilen «spretter» over fartshumper, og vugger opp og ned som en båt lenge etter at fartshumpen er passert.

Image

Hvordan sjekke støtdempernes funksjon?

Den faktiske funksjonen til støtdemperne kan det faktisk være litt vanskelig å sjekke uten å ha bilen inn på verksted, hvor de kan bruke en støtdemperfunksjonstester. Dersom støtdemperen her helt uten funksjon vil du naturligvis merke dette på egenhånd; bilen «spretter» over fartshumper, vugger opp og ned som en båt før den etter hvert gir seg.

Man kan utføre en visuell sjekk av støtdemperne. Se da etter oljelekkasjer og om mansjettene er intakte og uten skader. Svetting og lekkasje på støtdemperen vil gi feil eller mangel på neste EU-kontroll.

Hvordan skal en støtdemper fungere?

Vi går inn med en ganske lett og generell tilnærming her. En støtdemper har i oppgave å, nettopp, dempe støt. Oppgaven er altså dempe bevegelsen mellom hjulopphenget og resten av bilen eller chassiet, og sørger derfor for komfort og ikke minst sikkerheten. Mer om sikkerhet om litt.

Funksjonaliteten er kort fortalt at olje eller gass flytter seg mellom to kammer inne i selve støtdemperen, ved hjelp av støtstangen som fungerer som et stempel. Dette bremser bevegelsene i bilen.

Image

Hvilke konsekvenser har slitte eller defekte støtdempere?

  • Dekkene får redusert kontakt med underlaget.
  • Dårligere styring.
  • Dårligere veigrep ved svingkjøring og unnamanøver.
  • Nedsatt friksjon ved kjøring på glatt veibane.
  • Lengre bremsestrekning under alle forhold.
  • Større dekkslitasje.
  • Større fare for vannplaning.
  • Dårligere sikt fordi hovedlysene vipper opp og ned på ujevn vei.
  • Blender lettere motgående trafikk.
  • Dekk, hjullagre, universalledd, hjuloppheng og girkasse slites hurtigere.
  • Bilsyke kan forsterkes.

Hva koster det å bytte støtdempere?

Det første en må ta med i regnestykket er at det i tillegg til selve støtdemperen, så bør også støvmansjetter og fjærbeinslager byttes. Det er en god grunn til dette: Jobben med å bytte støtdempere er nokså stor, og å bytte støvmansjetter og fjærbeinslager er en ganske liten tilleggskostnad – men jobben med å bytte kun disse delene er faktisk like mye jobb som å bytte støtdempere.

En annen vurdering er om du skal ta med fjærene samtidig.

- Har bilen kjørt langt? Over (lang) tid blir fjærene litt og litt svakere fordi de hele tiden er i konstant press.

- Er bilen ofte tungt lastet? Tung last legger enda mer press på fjærene, og gjør at de tidligere må byttes.

- Hvordan ser fjærene ut visuelt? Mye rust kan bety at fjærene er svekket. Kanskje oppdager du at den ene fjæra er knekt på et punkt?


Så hva koster det, egentlig?

Prisen varierer som det meste annet på bil – avhengig av type bil, hvor man får jobben utført og hvor i landet man bor. Ofte kan prislappen fort ende på over 10-12 000 kroner, jobb og deler inkludert.

Hos oss får du kjøpt enten kun løse støtdempere, men skal du først ha med fjærbeinslager, støvmansjetter og fjærer, så har vi også praktiske støtdemper- og fjærsett til de fleste bilmodeller. Her får du alt du trenger av deler til jobben.

Gjør du jobben selv kan du fort spare alt mellom 5 000 og 10 000 kroner.

Image

Komplett fjærbein

Trengs det noe verktøy til jobben?

Du kommer langt med standard «garasje-verktøy», altså fastnøkler, skralle og piper. I tillegg må du ha fjærklemmer når du skal ta av fjærbeinslageret. Dette fordi fjæra står i sterkt press opp mot fjærbeinslageret.

Husk også arbeidshansker

Det kan være vanskelig for et utrent øye å vurdere tilstanden til fjærbeinet, altså støtdemper, fjær, mansjett og fjærbeinslager. Ofte blir slike feil avdekket på EU-kontroll.

Trenger du hjelp med vurdering, trenger tips og råd til jobben, eller har andre spørsmål? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.

Ditt reg.nummer