Hvordan bytte fjær på bilen?



Hva er en fjær?
En fjær er en viktig del av bilens understell. Fjærer er laget i en spesiell type fjærstål, og er kveilet rundt i sirkler, kalt «vindinger». Ulike ståltykkelser, lengder og vindinger gjør at fjærer kan produseres nøyaktig etter bilprodusentenes krav.
Fjærene monteres i forbindelse med støtdemperen, og sørger for at bilens karosseri og kupè ikke blir like berørt av ujevnheter i veien. De sørger altså for komfort, men mer viktig sørger de for at bilen krenger riktig ved nedbremsing og i sving.

Image

Hva koster det å bytte fjærer på bilen?

Det å bytte fjærer er en jobb som fort vil ta en time eller to per side. Kombinert med delen så kan prisen på bytte av fjærer på verksted fort havne på en plass mellom 3000 og 5000 kroner per side. Det fins riktig nok ingen fasitsvar på nøyaktig hva det koster, da det varierer fra verksted til verksted og fra bilmerke til bilmerke.

Ved å gjøre jobben selv slipper du unna med kun delekostnaden. Vi tilbyr fjærer til de fleste biler. Husk at du også trenger fjærklemmer for å presse fjærene sammen før demontering.
Selve jobben er ikke så veldig vanskelig, men man må likevel ha tunga rett i munnen. En fjær i press har stort skadepotensiale, så utøv forsiktighet.

Titt gjerne innom vår YouTube-kanal for videoer av hvordan man bytter fjær.

Hvorfor knekker fjærene?

Det er ulike årsaker til hvorfor fjærene knekker. Den vanligste årsaken er den langvarige belastningen, gjerne kombinert med tungt lastet bil.
Fjærene er hele tiden i bevegelse når man kjører – til og med når man kjører på motorveien på nylagt asfalt.

En annen årsak er rust. Noen fjærer er fra fabrikk levert med en gummiforing rundt. Saltingen i Norge finner veien også inn under gummiforingene og tærer på fjæra. Over mange år blir fjæra derfor svakere og svakere til den til slutt knekker.

Image

Hvordan oppdager du defekt fjær?

Det er ikke så lett i det daglige å oppdage at fjæra er knekt. Det er sjeldent mer enn èn «sirkel»/vinding av fjæra som knekker, så det er ikke alltid visuelt synlig på bilens høyde. Men en ting du kan gjøre, er å legge deg for vane å sjekke over i forbindelse med hjulskift.
Vi som bor i Norge er jo vant til å legge om hjul to ganger i året, og det gir en ypperlig anledning til å sjekke tilstanden på fjærene.
Når bilen er løftet opp og hjulet er tatt av, har du rikelig med plass til å både visuelt se på fjæra og kjenne etter om du finner brudd.

Viktig:
Husk at ved bytte av fjærer er det sterkt anbefalt å bytte begge samtidig, dette for å sikre riktig høyde på bilen, riktig belastning på begge sider og ikke minst for trafikksikkerheten.
Det bør også foretas en forstillingskontroll i etterkant.

Generell oversikt: Sånn bytter du fjærer selv

1:

Jekk opp bilen og sett den forsvarlig på støttebukker. Skru av hjulet.

2:

Løsne fjærbeinet feste mot hjullagerhuset. Løsne deretter øvre feste mot karosseriet.

3:

Bruk en fjærklemme til å presse fjærene sammen. Utøv forsiktighet når du gjør dette. Skru så av fjærbeinslageret.

Image

4:

Ta ut fjæra og bytt eventuelt støvmansjetter dersom de begynner å gå i oppløsning.

5:

Når fjæra er ute kan du løsne fjærklemmene og montere disse på den nye fjæra. Monter så den nye fjæra tilbake på støtdemperen.

6:

Monter på plass fjærbeinslageret før du monterer fjærbeinet tilbake på bilen.

7:

Skru på hjulet og senk bilen. Jobben er ferdig.

Har du spørsmål eller trenger tips og råd om bytte av fjær på din bil? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg gjerne.

Finn fjær til din bil:
Loading...

Relaterte produkter:

Protech Tools
Fjærklemmer

Fjærklemmer

2 på lager
Art.nr. 46185
Price:
349,- /stk
Protech Tools
Fjærklemmer

Fjærklemmer

2 på lager
Art.nr. 46186
Price:
2210,- /stk
Protech Tools
Fjærklemmer

Fjærklemmer

2 på lager
Art.nr. 90061
Price:
3099,- /stk