Vedlikehold av BMW X5 – kraft og komfort i luksusklassen

BMW X5 var en av de første luksus-SUV-ene på markedet, og har siden lanseringen i 1999 etablert seg som en av de mest ettertraktede modellene i sin klasse. Med kraftige motorer, firehjulstrekk (xDrive) og en førerorientert kjørefølelse, passer X5 både som familiebil og som representasjonsbil. Det er også en teknologitung bil, noe som stiller visse krav til vedlikehold – særlig etter noen år på veien.

Foto: Andrew Zaikovskyi / Shutterstock.com

X5 er bygget med vekt på komfort og ytelser, og det merkes også på vedlikeholdsbehovet. Luftfjæring bak (og noen ganger foran) er en kjent svakhet på eldre E53- og E70-modeller, hvor kompressor og luftbelger kan svikte over tid. Drivverk, spesielt fordelingskasse og automatgirkasse, bør få regelmessig oljeskift for å unngå kostbare reparasjoner. Foringer, ledd og bærekuler i hjulopphenget utsettes for stor belastning, og må ofte byttes rundt 150 000 km – spesielt på biler med brede dekk og mye vinterkjøring.

Hvordan er det å jobbe på en X5? Ifølge våre teknikere er det god plass under bilen, og særlig E53 og E70 gir grei tilgang til mange komponenter. Men nyere modeller, som G05, har avanserte systemer som krever diagnoseutstyr og spesialkompetanse for både feilsøking og programmering. Kjenner du svakhetene og vedlikeholder bilen riktig, kan X5 gi mange år med luksuriøs og problemfri kjøring – også i norsk klima.

Slik fikser du bremser på BMW X5

BMW X5: Hvordan bytte bremseklosser foran - 2000 til 2006 mod.

Vanskelighetsgrad: 3

BMW X5: Hvordan bytte bremser bak - 2000 til 2006 mod.

Vanskelighetsgrad: 3

BMW X5: Hvordan bytte håndbrekksko - 2001 til 2006 mod.

Vanskelighetsgrad: 3
Det er flere grunner til at du kan og bør utføre servicen selv, på din egen bil.

Slik tar du service på bilen selv

Det er flere grunner til at du kan og bør utføre servicen selv, på din egen bil.
Økonomisk besparelse er den første åpenbare grunnen. For det er ingen hemmelighet at verkstedene tar seg (godt) betalt for å ha bilen din inne på service – gjerne langt over tusenlappen i timen.

En annen grunn til at du bør gjøre det selv er å kjenne på mestringsfølelsen i etterkant. For det føles ganske ålreit å sette seg ned i sofaen etter å ha brukt en time eller to på å gjøre bilen mer driftssikker og klar for et nytt år langs veiene.

Les mer

Hvordan ta service på BMW X5

BMW X5: Hvordan bytte pollenfilter 3.0d - 2000 til 2006 mod.

Vanskelighetsgrad: 2

BMW X5: Hvordan bytte olje og filter - 2000 til 2006 mod.

Vanskelighetsgrad: 2

BMW X5: Hvordan bytte dieselfilter - 2000 til 2006 mod.

Vanskelighetsgrad: 2

BMW X5: Hvordan bytte luftfilter - 2000 til 2006 mod.

Vanskelighetsgrad: 2
Image

Sjekkliste før EU-kontroll

Nærmer det seg EU-kontrollen, så sitter du kanskje med den samme spente følelsen som når du skal til tannlegen? Det er mye du kan sjekke selv i forkant, og ikke er det så vanskelig heller. Over halvparten av bilene som kontrolleres i dag, får feil på en eller flere av gruppene som er nevnt under.

Les mer

Diverse arbeid knyttet til BMW X5

BMW X5: Hvordan bytte bærearmer og bærekuler foran - 2000 til 2006 mod.

Vanskelighetsgrad: 4

BMW X5: Hvordan bytte xenon lyspære - 2000 til 2006 mod.

Vanskelighetsgrad: 2
Finn deler til din BMW X5