Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com
Selv om Corolla har et rykte for pålitelighet, er det noen kjente punkter å være oppmerksom på. På eldre modeller (særlig E120 og E150) er slitasje på foringer, bremser og hjullager vanlig, særlig på biler som har gått langt i norske forhold. Bremsecalipere bak kan sette seg ved lite bruk, og rust på eksosanlegg eller bakstilling forekommer på biler med mange vintersesonger bak seg.
For dieselutgaver er EGR-ventil og partikkelfilter (DPF) typiske vedlikeholdspunkter – særlig på biler som kun brukes til småkjøring. Enkelte bensinmotorer (bl.a. 1.6 VVT-i) kan få oljeforbruk ved høyt kilometerstand, og glødeplugger eller coil kan svikte over tid. På nyere hybrider (E180/E210) er hybridsystemet generelt svært driftssikkert, men 12V-batteriet og bremsesystemet bør sjekkes jevnlig, ettersom de får mindre belastning enn på tradisjonelle biler.
Hvordan er det å skru på en Corolla? Våre teknikere beskriver den som oversiktlig og brukervennlig. Eldre modeller er enkle å vedlikeholde hjemme, mens nyere hybridversjoner har mer elektronikk og kan kreve diagnoseutstyr. Likevel er Corolla fortsatt en bil som belønner jevnlig vedlikehold med lang levetid og lav risiko for dyre overraskelser.