Alt du trenger å vite for å utføre bilservice selv – steg-for-steg guide

Å utføre service på egen bil kan spare deg for betydelige verkstedkostnader og gi deg bedre kunnskap om bilen din. I denne guiden får du en gjennomgang av de viktigste serviceoppgavene du selv kan utføre – fra oljeskift og filterbytte til kontroll av vitale komponenter – samt tips til riktig fremgangsmåte, hvilke feil du bør unngå og hvordan du arbeider trygt og effektivt. Målet er at du etter endt gjennomgang står som en trygg og kunnskapsrik gjør-det-selv-bilentusiast.

Image

Hvordan utføre service selv

Det er flere grunner til at du kan og bør utføre servicen selv, på din egen bil.
Økonomisk besparelse er den første åpenbare grunnen. For det er ingen hemmelighet at verkstedene tar seg (godt) betalt for å ha bilen din inne på service – gjerne langt over tusenlappen i timen.
En annen grunn til at du bør gjøre det selv er å kjenne på mestringsfølelsen i etterkant. For det føles ganske ålreit å sette seg ned i sofaen etter å ha brukt en time eller to på å gjøre bilen mer driftssikker og klar for et nytt år langs veiene.

Hvordan utføre service selv
Image

Hvordan bytte motorolje

Vi vet alle viktigheten med jevnlig bytte av motorolje. Ny og ren motorolje er helt avgjørende for å beholde smøreegenskapene sånn at man unngår at motoren blir ødelagt.
Folk flest leverer bilen inn på service en gang i året. Det er bekvemt, og man føler på en slags trygghet når det er fagfolk som gjør jobben.
Men visste du at du kan utføre service selv, og at du gjør en minst like god jobb selv?

Hvordan bytte motorolje
Image

Hvordan peile motorolje

Kjører du en bil med forbrenningsmotor er du nok kjent med at den jevnlig trenger oljeskift. Det er noe som gjøres ved faste invervaller, enten basert på antall kjørte kilometer eller basert på tid siden forrige skift. Men vet du at du også bør sjekke oljenivået mellom servicene?

Les mer
Image

Hvordan bytte tennplugger

En bensinmotor fungerer i hovedsak fordi en blanding av bensin og luft antennes i en sylinder og presser et stempel nedover, som fører til en rotasjon på det vi kaller veivakselen. Dette skjer flere titalls ganger i sekundet. Veivakselen er videre koblet til clutchen, som videre kobler inn girboksen og den igjen videre ut til hjulene. For at bensin/luft-blandingen skal antenne, er den avhengig av en gnist.
Denne gnisten får vi fra tennpluggen.

Les mer